Logo Develhub Develop Days

Develhub Develop Days: 4 takeaways

Als je je bezig houdt met Learning & Development, moet je natuurlijk ook in je eigen ontwikkeling investeren. Op 23 en 24 maart 2023 vonden de Develhub Develop Days plaats, waar 765 deelnemers uit de L&D wereld samen komen in meer dan 30 workshops – waar in het L&D vak je je ook mee bezighoudt, er zit voor iedereen wel iets bij.

Ik was één van deze deelnemers en ik heb meegedaan aan vier workshops, over blended learning, verkopen, skills-based learning en het opstellen van supervragen. Allemaal relevante onderwerpen voor mij als e-learning ontwikkelaar. En ik geef mijn kennis graag weer door aan jou! Per workshop deel ik mijn belangrijkste takeaway met jou.

👉 Blended werkvormen

Deze sessie vond plaats op 23 maart 2023 en werd gegeven door Michiel Klønhammer (LearningStone), Petra Aartsen en Annelies Tegel van (Trainers Academie).

Bij blended learning dacht ik al snel aan een groot (soms log) opleidingstraject met een volledig online ingerichte omgeving, waar coaches en trainers paraat staan om feedback te geven. Een flinke investering dus, waarin iedereen op de hoogte moet zijn van elke schakel in het geheel.

Michiel, Petra en Annelies inspireerden me om kleiner te denken (hoe vaak hoor je dat nou 😊) door op zichzelf staande werkvormen blended in te richten voor een effectievere interventie.

Hoe maak je een blended werkvorm?

Door het huidige proces van een werkvorm uit te werken in een tijdlijn, kun je per onderdeel onderzoeken of het het leerdoel ten goede komt om dit aan te passen. Dit doe je door aan de volgende knoppen te draaien:

  • Samen/individueel
  • Online/offline
  • Synchroon/asynchroon

Hierdoor ontstaan vele mogelijke combinaties waarvan er altijd wel één samen te stellen is die het leerdoel optimaal dient en die je kunt inrichten op een manier en met een investering die voor jou haalbaar is.

Een paar voorbeelden:

  • Samen, offline, synchroon: een plenaire workshop
  • Samen, online en synchroon: het invullen van een mentimeter in deze plenaire workshop (een online onderdeel in een offline event)
    of
    In break-out rooms een case uitwerken (een online onderdeel in een online event)
  • Individueel, online, asynchroon: het maken van een e-learning
  • Individueel, offline, asynchroon: een video maken van wat je in de e-learning geleerd hebt
  • Samen, online, asynchroon: de video delen op een online platform (zoals de Fan App, waar ik bij mijn vorige werkgever veel voor ontwikkeld heb), om elkaar aan te sporen en te motiveren

👉 Verkopen zonder dat je hoeft te verkopen

Deze sessie vond plaats op 24 maart 2023 van 10:30 tot 12:00 en werd gegeven door Frank Serraarens.

Iets wat ik op zich al wel wist (met name dankzij de eerdere kennis en kunde van Jeroen Beis), maar waar ik me graag verder in verdiep: de juiste vraag op het juiste moment kan telkens weer het verschil maken (MOPET). En dan bedoel ik niet alleen voor mij als “verkoper”, maar ook voor mijn potentiële klant, die steeds meer inzicht krijgt in de eigen situatie.

Maar let op!

Dit geldt alleen als je deze vragen vanuit oprechte interesse en met de juiste intentie stelt. Als je zelf namelijk niet achter je product staat, wordt het misschien tijd om van product of dienst te wisselen. Zou ik mijn eigen producten afnemen als ik me in de schoenen van mijn klant verplaats? Absoluut. Nou, dan zit ik toch aardig op de goede weg. 😊

👉 Skills-based Learning aan de hand van data

Deze sessie vond plaats op 24 maart 2023 van 13:00 tot 14:00 en werd gegeven door Max Mertens en Aksel de Leeuw van Next Learning Valley.

Het werkveld verandert snel (actueel voorbeeld: AI), waardoor er in veel functies een “skills gap” ontstaat tussen wat in het takenpakket staan, wat werknemers moeten kunnen en wat ze daadwerkelijk doen. Door data slim in te zetten, kan je de ontbrekende vaardigheden in kaart brengen, een geautomatiseerd, gepersonaliseerd leerpad ontwikkelen en de aangeleerde vaardigheden in de praktijk meten.

Maar is het nieuw? 🤔

Interessant, maar naar mijn idee niet nieuw. Bij het ontwikkelen van mijn e-learnings richt ik me per definitie al op aanleren en ontwikkelen van vaardigheden waar dit nog ontbreekt en zorg ik voor een koppeling naar de praktijk. Ik noemde het alleen nog niet “skills-based” 😊

Waar zit de meerwaarde?

Wel zie ik waarde in dat méér meten ook méér mogelijkheden geeft en dat dit kan leiden tot een toekomstbestendige benadering, waarin we al vooraf zien welke “skill gap” zal ontstaan en daar preventief op bijsturen in plaats van achteraf bijspijkeren. Hierin zie ik dan al gelijk de eerste “skill gap” voor veel organisaties: er moet wel iemand zijn om al deze data te kunnen interpreteren.

👉 Vraag maar raak!

Deze sessie vond plaats op 24 maart 2023 van 14:30 tot 16:00 en werd gegeven door Quirine de Haan van E-learning Training BV.

Goede vragen in e-learning zijn enorm belangrijk om de (voor)kennis te toetsen, te checken of gebruikers de informatie hebben begrepen en om ze te activeren. Maar hoe stel je goede vragen op?
Geen lange lap tekst over deze sessie, want hierin zijn we heel concreet aan de slag gegaan door te oefenen met validiteit en betrouwbaarheid in voorbeeldvragen. Heel nuttig!

Was jij ook op de Develhub Develop Days?

Ik ben benieuwd! Laat hieronder een reactie achter of stuur me een berichtje.

Op de hoogte blijven? Meer tips en inspiratie?

Een nieuwsbrief heb ik (nog) niet, maar volg me op LinkedIn voor meer inspiratie over e-learnings, gamification, learning & development en meer.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *