Ik moet iets bekennen.
Áls ik al rekening heb gehouden met toegankelijkheid/accessibility in de modules die ik de afgelopen jaren ontwikkeld heb, is dat eerder per ongeluk dan bewust geweest, zoals ondertiteling bij een video. Vanaf nu wil ik me vanaf de start inzetten om inclusiever te ontwikkelen.
En dat geldt niet alleen voor e-learnings: jij kan met kleine aanpassingen je LinkedIn bijdragen toegankelijker maken en zo rekening houden met accessibility.
Zo zorg jij voor toegankelijkheid op LinkedIn:
- Beperk gebruik van emoji’s (: Een screen reader ziet hier niet ‘chef’s kiss’, maar ‘kokkin samengeknepen vingers zoenafdruk’) – zie video.
- Gebruik geen tekst die door een generator schuin of dik gemaakt is. Dat ziet een screen reader niet als tekst en dus wordt dit überhaupt niet opgelezen.
- Gebruik #CamelCase in hashtags in plaats van #alleenmaarkleineletters, zodat een screen reader dit als losse woorden oppakt.
- Plaats je hashtags niet middenin je bericht, maar verzamel ze op het eind. (anders klinkt het zo: “als hekje e-learning hekje ontwikkelaar is het mijn verantwoordelijkheid om te ontwerpen met hekje accessibility in het achterhoofd.”)
- Voeg relevante Alt-tekst toe als je afbeeldingen plaatst.
- Als je afbeeldingen informatie bevatten, check dan of deze in hoog contrast-modus ook nog leesbaar is.
Vanaf nu zal ik hier ook meer over delen op LinkedIn – soms relevant voor iedereen, soms alleen voor L&D’ers. Working out loud zeg maar.
Hoe klinkt dat dan, een screen reader die een LinkedIn bijdrage opleest?
Dit bericht verscheen eerder als een bijdrage op LinkedIn